Test: Saris Thelma 3 – autonosič šetrný k rámu bicykla

Test: Saris Thelma 3 – autonosič šetrný k rámu bicykla

Poslednú dobu nás lokálne cyklotrasy už obavili a začalo obdobie cestovania a samozrejme s bicyklami. Pôvodne som to riešil nosičmi na strechu. Pri menšom aute Ford Focus to bolo ešte OK, bez menších problémov dáte na strechu aj 3-4 bicykle, no po kúpe VW Sharan to začalo byť o niečo horšie (auto je o niečo vyššie) a už dlhšiu dobu som sa pozeral po nosiči na ťažné zariadenie. Celkom vhod mi teda prišiel test nosiča Saris Thelma 3.

Saris – co to znamená?

Saris je americká firma, ktorej písmená sú kombináciou časti mien majiteľov – Chris a Sara Fortune. Firma sa zaoberá výrobou a predajom autonosičov na zadné dvere (obľúbený model Bones), ťažné zariadenie, prípadne špeciálnych nosičov bicyklov na záložné koleso alebo platformu, ak máte úžitkové vozidlo. V ich ponuke nájdete aj potrebné príslušenstvo k týmto nosičom.

 

 

Autonosiče SARIS sú navrhované v spolupráci s talianskym dizajnérom Fábiom Pedrinim a sú distribuované do celého sveta s doživotnou zárukou. Z tejto spolupráce vzniklo niekoľko vysoko funkčných a naozaj štýlových nosičov a medzi nich môžeme zaradiť aj tento zaujímavý nosič bicyklov Saris Themla 3.

K technickým údajom nosiča Thelma

Saris Thelma je možné kúpiť v prevedení na 2 alebo 3 bicykle. Pri plnom zaťažní je udávaná max. hmotnosť bicykla 16kg a nosnosť ťažnej gule vyššia ako 60kg (50kg pri Thelma 2). Hmotnosť samotného nosiča je cca 18kg (15kg pre Thelma 2) a max. rýchlosť vozidla s nosičom je stanovená na max 130km/h. Nosiče thelma spĺňajú EU normy a sú homologizované pre použitie v EU. Sú vhodné pre všetky typy bicyklov od cestných cez treking/XC až po AMEN s veľkosťou kolies od 26” až po 29”. Za zmienku stojí, že s kúpou tohto nosiča dostávate doživotnú záruku.

 

 

Zásielka dorazila. Ide sa skladať.

Nosič Thelma prišiel zabalený v 2 krabiciach. Tá menšia obsahovala rampu so svetlami, káblom a elektrickou zásuvkou a v druhej krabici bolo všetko ostatné. Na poskladanie si vyčleňte asi 30-60 minút. Imbus kľúč je pribalený, budete však potrebovať ešte skrutkovač a 17mm vidlicový kľúč, ktoré sa ale určite nájdu v každej domácnosti.

 

 

Nasunutie nosného ramena (tá časť, ktorá sa pripája na ťažnú guľu) k holému rámu nosiča bola hračka, jedno kliknutie a je to. Troška náročnejšia bola inštalácia jednotlivých ramien (ja som ich tak nazval, výrobca ich nazýva polkruhové držiaky/adaptéry). Avšak s trochou trpezlivosti a miestami aj za použitia hrubšej sily to celkom šlo. Polkruhové ramená su pripevnené jednou skrutkou cez rám nosiča. Následne už len pripevníte rampu so svetlami, medzi ktorými je miesto na evidenčnú značku vozidla.

 

 

Čo sa týka elektrickej zásuvky, nosič je dodávaný len s 13 pólovou koncovkou, preto je vhodné skontrolovať, koľko pólovú máte na aute. Ja som musel nakoniec dokupovať adaptér, pretože mám len 7-pól (ten sa však dá ľahko kúpiť asi v každej kvalitnejšej predajni autosúčiastok a stojí pár eur). K nosiču bude potrebné dokúpiť ešte držiak EČV, prípadne použiť pôvodný z auta. Avšak ak plánujete cestovať častejšie ako pár krát do mesiaca, je to nepraktické. Ja osobne budem časom časom riešiť aj tretiu tabuľku evidenčného čísla, ktorú vybavíte za poplatok na Dopravnom inšpektoráte.

Manipulácia s nosičom a samotnými bicyklami

S nosičom sa manipuluje veľmi dobre, jeho váha pri prevedení Thelma 3 je 17.8kg a na auto ho bez problémov dokáže pripevniť jeden človek. Stačí nasadiť na ťažnú guľu, zatlačiť hlavnú páku, zamknúť a zapojiť elektrickú zásuvku. Robota na pár sekúnd. Citlivosť utiahnutia nosiča na guľu je možné ešte štelovať skrutkou. Čo sa týka demontáže, stačí podvihnúť žltú poistnú páčku, uvolniť hlavnú páku a nosič máte dole. Pred demontážou ale odporúčam ešte sklopiť ramená do úplne vodorovnej polohy (jednoducho povolením páčky, ktorou nastavujete rozmer kolies 26-29″), pretože tým pádom nezaberá nosič v garáži alebo pivnici veľa miesta, prípadne je ho možné zavesiť na stenu.

 

 

Čo sa týka nakladania bicyklov, asi najjednoduchší spôsob s akým som sa stretol. Predné koleso stačí zasunúť do polkruhovitého ramena a zadné koleso zapadne do malého držiaka. Následne už len zaistiť robustnými sťahovacími páskami. 3 bicykle tam máte do 2 minút! Ramená sú prispôsobené na prevoz 26” až 29” kolies (vrátane cestných 700c), stačí povoliť žltú západku a máte buď jeden alebo druhý rozmer podľa potreby.

 

 

Žiadne ďalšie uchytávanie na rám nie je potrebné, čo ocenia hlavne majitelia karbónových rámov, medzi ktorých patrím aj ja. Vzdialenosť jednotlivých pozícií bicyklov na nosiči je dostatočná, vôbec sa nedotýkajú v oblasti kľúk a pedálov. Čo by som však vytkol výrobcovi je dĺžka sťahovacích pások, ktoré by mohli byť o pár centimetrov dlhšie, pretože pri 29” kolesách so širšími gumami to môže byť problém. Ja mám 29” so šírkou plášťa 2.35 a bolo to len tak tak, pásku som zachytával len na posledné zuby. Pri širších plášťoch by som videl riešenie spustiť tlak v plášťoch, následne ich upevniť a prípadne dofúkať. Ak plánujete prevážať aj detské bicykle, je možné dokúpiť menšie ramená, s ktorými je možné upevniť aj 20” detské bicykle.

 

 

Ak sa potrebujete dostať do kufra auta, využijete možnosť sklápania nosiča. Stačí potiahnuť madlo, ktoré mierne vytŕča pod držiakom evidenčného čísla a nosič sklopíte. Do pôvodnej polohy ho dostanete tak, že ho zodvihnete a západkový systém zacvakne a nosič je opäť v prepravnej polohe. Treba však myslieť na to, že pri plne naloženom nosiči s 3 bicyklami budete dvíhať cez 30kg.

 

 

Spotreba a jazdné vlasnosti

Asi najčastejšia otázka, ktorá sa rieši v spojení s nosičmi, je spotreba a jej porovnanie medzi nosičmi na streche a nosičom za autom. Z môjho sledovania, keďže nosím nosiče aj na streche a v tomto teste som mal možnosť vyskúšať nosič na ťažnom, je to rozdiel. Čo sa týka nosičov na streche, pohyboval som sa niekde o 1-1.5L viac oproti bežnej spotrebe, s nosičom na ťažnom to bolo niekde okolo 0.5L navyše. Všetko však záleží aj od samotného modelu auta a jeho výkonu. Ja som to porovnával na slabšom Ford Focus 66kw a VW Sharan 96kw. Na výkonnejšom Sharane tie hodnoty boli o niečo menšie.

 

 

Rozdiel v jazdných vlastnostiach s nosičom a bez som nejaký výrazný nepozoroval. V zakrutách bicykle pekne držali a to môžem povedať, že nejazdím najpomalšie. Horšie je to však pri jazde v daždi, prípadne po mokrej/prašnej vozovke, kedy sú bicykle nižšie pri vozovke a teda chytajú viac špiny na seba. Menšie výkyvy môžete pozorovať pri silnejšom bočnom vetre. S nosičmi na ťažnom si treba dávať pozor hlavne pri jazde na parkoviskách a cúvaní, kedy je samotné auto s nosičom o nejaký ten rozmer predĺžené. Taktiež treba rátať so zhoršeným výhľadom cez zadné sklo a viac sa spoliehať v tomto prípade na bočné spätné zrkadlá. Všetko je to však o zvyku a po pár jazdách s tým nebudete mať problém.

Plus

  • ľahká a rýchla manipulácia
  • upínanie za kolesá bicyklov, nie je potrebné ďalšie uchytenie za rám
  • plne sklápateľný
  • možnosť uzamknutia k ťažnej guli
  • menšia spotreba v porovnaní s nosičmi na streche
  • doživotná záruka

Mínus

  • kratšie upínacie pásky hlavne pri 29” kolesách a širších gumách
  • bicykle sú položené nižšie nad zemou a teda chytajú viac nečistôt od vozovky a kolies

Cena

Saris Thelma 2 (2 bicykle) – 399eur
Saris Thelma 3 (3 bicykle) – 439eur

Viac informácií o autonosičoch Saris sa môžete dozvedieť priamo na stránke dovozcu http://www.saris-autonosice.sk.

 

 

A čo na záver? Vyrobený cyklistami pre cyklistov.

Ak začínate, prípadne plánujete cestovať spolu s bicyklami a nemáte nosič, prípadne máte nosič, ale len strešný, kde manipulácia s ním je o niečo náročnejšia, skúste sa pozrieť práve po tomto štýlovom a veľmi populárnom nosiči Saris Thelma. Jeho najväčšou výhodou je, že žiadna časť rámu nie je v kontakte s nosičom a uchytenie je prevedené len za kolesá. Bicykle naložíte naozaj do pár sekúnd a k tomu dostanete aj doživotnú záruku, čo svedčí o tom, že začnete používať naozaj kvalitný a zároveň štýlový produkt, ktorý bol navhnutý cyklistami pre cyklistov.

Tento článok je prevzatý z portálu MTBiker.sk, kde bol prvý krát uverejnený 15. 8. 2015. Odkaz na článok nájdete na tomto odkaze

Komentáre nie sú povolené